wtorek 26 kwietnia, 09:00

Historia Rajdu

Rajd Kaszub zastąpił Rajd o Puchar Bałtyku, którego pierwsza runda odbyła się w 1961r., a ostatnia (trzynasta) w 2004r.

W 2005 r. został rozegrany pod nazwą - 1 Rajd Kaszub o Puchar Lotosu i był 8 rundą Pucharu Polskiego Związku Motorowego. W klasyfikacji generalnej rajdu zwyciężyła wówczas załoga Robert Luty / Daria Dziwisz w samochodzie Opel Astra, a w klasyfikacji gość triumfowali Zbigniew Staniszewski / Sebastian Rozwadowski w Mitsubishi Lancer Evo VI.

W 2006r. odbył się 2 Rajd Kaszub o Puchar Lotosu, rozegrany również jako jedna z rund Pucharu Polskiego Związku Motorowego (PPZM). Po ogłoszeniu oficjalnych wyników, zwycięską załogą w klasyfikacji generalnej rajdu zostali: Tomasz Kramarczyk / Michał Trela w samochodzie Opel Astra oraz Maciej Lubiak / Marcin Jastrzębski w Mitsubishi Lancer Evo VII w klasie gość.

W 2007r. Rajd awansował do rangi Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP) i zmienił nazwę na: 3 Rajd Lotos Balic Cup. Po wspaniałej jeździe, zwycięzcą rajdu w klasyfikacji generalnej została załoga – Zbigniew Gabryś / Artur Natkaniec jadący samochodem Mitsubishi Lancer Evo IX.

W 2008r. 4 Rajd Lotos Baltic Cup został rozegrany jako 7 runda o Puchar Polskiego Związku Motorowego (PPZM). W klasyfikacji generalnej zwyciężyli: Piotr Jędrusiński / Tomasz Maciuszek jadący samochodem Honda Civic Type R, natomiast w kategorii gość bracia Michał Bębenek / Grzegorz Bębenek w samochodzie Mitsubishi Lancer Evo IX.

Innowacje rajdu to m. in. książeczki bezpieczeństwa rozdawane funkcjonariuszom zabezpieczenia oraz film z przejazdu odcinka specjalnego zamieszczony przed rajdem na stronie internetowej rajdu.

2009r. to powrót do Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. 5 Rajd Lotos Baltic Cup był III eliminacją RSMP. Wygrał Leszek Kuzaj startujący Peugotem 207 S2000. Tuż za nim finiszował obrońca tytułu mistrzowskiego Francuz Bryan Bouffier w Mitsubishi Lancer Evo IX. Podium uzupełnił Zbigniew Staniszewski, również w Lancerze. Rajd został bardzo pozytywnie odebrany zarówno przez zawodników, jak i kibiców. Wyróżniony został za wspaniałe, trudnie technicznie odcinki, wysoki poziom bezpieczeństwa, świetną oprawę oraz niezapomniany klimat zawodów.

W 2010 r. „6 Rajd Lotos Baltic CUP” po raz pierwszy został rozegrany jako łączona runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i Rajdowego Pucharu Polski. Dzięki temu na kaszubskich szutrach pojawiły się aż 82 załogi z Polski i zagranicy. Ten rok był szczególnie wymagający dla kierowców, szutrowa nawierzchnia po obfitych opadach zamieniła się w śliskie błoto i stała się nie lada wyzwaniem dla ścigających się załóg. Już na samym początku Rajdu, na pierwszym przejeździe odcinka testowego, kierowana przez Leszka Kuzaja Skoda S2000, wpadła w poślizg i uderzyła w drzewo. Auto naszczecie udało się naprawić i załoga wzięła udział w dalszych zawodach. Po zaciętej walce na odcinkach specjalnych Rajd wygrał Kajetan Kajetanowicz, pilotowany przez Jarka Barana w Subaru Imprezie. Na drugim miejscu uplasowali się Leszek Kuzaj i Craig Perry w Skodzie S2000, a na trzecim finiszowali Michał Sołowow z Maćkiem Baranem w Fordzie Fiesta S2000. W stawce RPP zwyciężyła załoga Wojciech Chuchała/Ryszard Ciupka w Hondzie Civic, drugie miejsce przypadło załodze Paweł Hankiewicz/Agnieszka Wierzchowska również w Hondzie Civic, a trzecie Michał Jankowski/Maciej Drążczyk w Renault Clio.

2011 r. to przełomowa data w całej historii rajdu. 7 Rajd Lotos Baltic CUP po raz pierwszy odbył się w zimowej scenerii, jako I runda RSMP i RPP, zmieniając tym samym specyfikę nawierzchni z szutrowej na śnieg/lód. Ponadto po raz pierwszy w Polsce prolog rajdu został rozegrany w zamkniętej hali, którą była nowoczesna ERGO ARENA. Rajd obejrzały setki tysięcy widzów, a zwycięzcą po raz drugi z rzędu został Kajetan Kajetanowicz, jadący samochodem Subaru Impreza, w barwach Lotos Dynamic Rally Team. Drugie miejsce w tej imprezie należało do Michała Bębenka, kierującego Mitsubishi Lancerem Evo IX, a na trzecim miejscu podium ponownie stanął Michał Sołowow w Fordzie Fiesta S2000.

8 edycja rajdu również została rozegrana z zimoych warunkach, jednak tym razem zawodników zaskoszyła odwilż, która spowodowała, iż odcinki obfitowały w zabójczą mieszankę śniegu, wody, błota i asfaltu. W tych warunkach najlpeszy okazał się znowu Kajetan Kajetanowicz, który zdemolował konkurentów wygrywając wszystkie odcinki rajdu. odium uzupełnili Tomasz Kuchar, zwycięzca grupy N oraz Maciej Reźnik, najszybszy w aucie S2000. Stawka aut walczących w RPP, musiała niestety zadowolić się tylko 3 odcinkami przejechanymi na ostro, gdyż drugą pętle ze ezględu na bezpieczeństwo zadoników odowłano. Zwycięzcami zostali Tomala/Martynek, a podium uzupełnili Płachytka/Nowaczewski oraz Kochańczyk/Kwiatek.

W 2012r. do stawki dołączyły również Rajdowe Legendy. Kibice mieli okazję podziwiać na odcinkach rajdu samochody rajdowe z poprzednich epok. Najszybszy na sobotnich odcinkach okazał się Piotr Zaleski pilotowny przez Tomasza Chmiela, startujący Polonezem FSO 2000.

W 2013r. mieliśmy niesamowite zakończenie rajdu – lider rajdu Mateusz Kubat na ostatnim odcinku uzyskał identyczny co do setnej sekundy czas co Jarosław Szeja i tym samym WYGRAŁ 9 RAJD KASZUB GDAŃSK BALTIC CUP o 0,7 sekundy. Podium uzupełnił równo i bez przygód jadący Mularczyk. W klasie Gość wygrał bezdyskusyjnie Mariusz Małyszczycki, za nim finiszował najszybszy zawodnik w aucie przednionapędowym Paweł Stefanicki, a podium uzupełniła załoga Aleks Zawada i Xavier Panseri. Impreza zakończyła się uroczystym rozdaniem pod ERGO ARENĄ, gdzie wszyscy zawodnicy jednomyślnie zachwalali nowe odcinki specjalne.

W 2014r. ze względu na niską frekwencję zgoszonych załóg rajd został odwołany. Odbyły się zawody w randze RO oraz KJS.

Rok 2015 to nowa baza rajdu zlokalizowana w nowej siedzibie Międzynarodowych Targów Gdańskich z Centrum Kongresowo-Wystawienniczym AmberExpo. W rajdzie wystartowała największa ilość załóg biorących udział w RSMP 2015. Trasa rajdu prowadziła przez najpiękniejsze regiony Pojezierza Kaszubskiego zlokalizowanych przy jeziorach Ostrzyckim i Raduńskim. Nowe Odcinki Specjalne przebiegały krętymi, ale szybkimi drogami asfaltowymi na Kaszubach. Pierwszego dnia załogi pokonały dwukrotnie długi Odcinek Specjalny Kartuzy, natomiast w niedzielę Odcinki Wieżyca, Chmielno i Gdańsk. Niestety drugi przejazd odcinka Chmielno na skutek jedynego wypadku w rajdzie załogi F.Nivette – K.Heller został odwołany. Na mecie rajdu zwycięzcą okazała się załoga Bryan Bouffier – Thibault de la Haye w Fordzie Fiesta Proto, drugie miejsce zajęła załoga Grzegorz Grzyb – Robert Hundla w Fordzie Fiesta R5, a trzecie również w Fordzie Fiesta R5, późniejsi Mistrzowie Polski w 2015 r. załoga Łukasz Habaj – Piotr Woś.

W 2016 roku impreza została rozegrana pod nazwą 12. Rajd Gdańsk Castrol - Inter Cars 2016 i stanowiła 2 rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Po 6 latach impreza wróciła na dobrze znane odcinki szutrowe w okolicach Szmudu i Donimierza. Start honorowy odbył się na Targu Węglowym w Gdańsku, a imprezę zamykał widowiskowy prolog przy stadionie PGE Arena. Na liście zgłoszeń znalazły się 44 załogi. Nie zabrakło oczywiście czołówki mistrzostw – na czele z Grzegorzem Grzybem, Łukaszem Habajem czy Jakubem Brzezińskim. Rywalizacja była bardzo zacięta a ton od początku nadawali Staniszewski, Brzeziński i Kołtun. Po awarii Staniszewskiego oraz dzwonie Brzezińskiego dzień zapisał na swoje konto Kołtun. Drugi etap to pogoń Łukasza Habaja oraz Filipa Nivette za jadącym na czele Kołtunem. Pogoń ta skończyła się zwycięstwem Filipa Nivette o 1,1s nad Jarkiem Kołtunem. Kierowca Skody Fabii R5 pilotowany przez Kamila Hellera zwycięstwo wydarł stawiając wszystko na jedną kartę na kończącym zawody widowiskowym Power Stage. Podium uzupełnili Łukasz Habaj z Jackiem Spentanym.